مقالات

طرز تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی با فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی با فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی همانند طرز تهیه دیگر شیرینی‌های نخودچی بسیار راحت و ساده است. این شیرینی یک میان‌ وعده خوشمزه و لذیذ است که شما می‌توانید آن را با طرز تهیه برشتوک با پیمانه لیوان و یا طرز تهیه برشتوک با قالب سیلیکونی با هزینه کم تهیه نمایید. در طرز تهیه برشتوک نخودچی شکلاتی از آرد نخودچی با کاور شکلات آب شده استفاده می‌شود. درصورتی که وقت کافی برای تهیه شیرینی ندارید گزینه‌هایی مثل طرز تهیه برشتوک نخودچی بدون قالب، طرز تهیه شیرینی نارگیلی، طرز تهیه شیرینی گردویی، شیرینی بادامی و … بسیار مناسب هستند.

در ادامه این مطلب از وب سایت کهن فر کاوه شما را با طرز تهیه برشتوک نخودچی ساده با استفاده از فر قنادی و شیرینی پزی آشنا می‌کنیم. برای آموزش طرز تهیه برشتوک با آرد گندم و مواد لازم آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی شکلاتی بدون فر

شیرینی برشتوک یکی از شیرینی‌هایی با دستور پخت بسیار آسان و سریع است که هم می‌توان آن را با طرز تهیه شیرینی برشتوک بدون فر و هم با فر تهیه نمود. درصورتی که شما هم علاقه دارید با طرز تهیه برشتوک نخودچی ساده با فر و بدون فر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی برشتوک ساده بدون فر

برای طرز تهیه شیرینی برشتوک بدون فر به مواد زیر نیاز دارید:

  • آرد نخودچی: 150 گرم یا یک لیوان
  • کره یا روغن جامد: 100 گرم یا نصف یک لیوان
  • پودر قند: 80 گرم یا نصف یک لیوان
  • شکلات تخته‌ای: 100 گرم
  • پودرهل: 1 قاشق چای خوری

مرحله اول طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده بدون فر

برای تهیه شیرینی برشتوک نخودچی شکلاتی ابتدا باید شکلات تخته‌ای را با روش بن‌ماری یا حرارت غیر مستقیم ذوب نمایید. بدین روش که شکلات‌ها را درون کاسه‌ای بگذارید و کاسه را برای آب شدن شکلات‌ها بر روی بخار کتری قرار بدهید. هنگامی که شکلات تخته‌ای آب شد باید به اندازه نصف قاشق روغن مایع یا نوک قاشق کره به آن اضافه کنید.

مرحله دوم طرز تهیه برشتوک با قالب سیلیکونی

در ادامه طرز تهیه برشتوک نخودچی ساده، با قاشق شکلات‌های آب شده را درون قالب سیلیکونی بریزید. در این بخش قالب‌ها نیازی به چرب کردن ندارند. یک سوم قالب‌ها را با شکلات پر نموده و در یخچال قرار دهید تا شکلات‌ها ببندند.

مرحله سوم طرز تهیه برشتوک نخودچی شکلاتی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی، باید تابه‌ای را روی حرارت ملایم بگذارید و یک لیوان آرد نخودچی را درون آن الک نمایید. آرد را برای 15 دقیقه روی حرارتی ملایم به صورت مداوم هم بزنید. آرد را تا زمانی که بوی آن بلند شود و خامی آن گرفته شده و رنگش تغییر کند تفت دهید.

مرحله چهارم طرز تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی

در این مرحله باید روغن جامد و یا کره را اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که آرد و روغن به خوبی مخلوط شدند، بعد از چند دقیقه همزدن، پودر قند و هل را به مواد اضافه کنید. پودر قند و هل را انقدر هم بزنید تا به خورد مواد بروند و سپس بلافاصله از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم طرز تهیه برشتوک با پیمانه لیوان

قالب‌های سیلیکونی را از داخل یخچال بیرون بیاورید و مواد داغ را درون قالب بریزید. سپس با پشت قاشق فشار دهید تا مواد به خوبی فیکس شوند. مواد زمان ریختن در قالب باید حتما داغ باشند تا شکلات به شکلات بچسبند. سپس قالب‌ها را درون بخچال بگذارید و بعد از 2 الی 3 ساعت آن را خارج کنید و به آرامی شیرینی‌های برشتوک را از قالب خارج کنید و در ظرف سرو کرده و نوش جان نمایید.

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی شکلاتی با فر

حال در ایجا قصد داریم روش تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی را با استفاده از فر صنعتی برای شما عزیزان آموزش دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه برشتوک با آرد گندم

برای تهیه طرز تهیه شیرینی برشتوک با فر به مواد زیر نیاز دارید:

  • آرد نخودچی: 2/3 لیوان
  • آرد گندم: 2/3 لیوان
  • پودر قند: 2/3 لیوان
  • روغن جامد یا قنادی: نصف لیوان
  • پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری

مرحله اول طرز تهیه برشتوک نخودچی بدون قالب

برای طرز تهیه شیرینی برشتوک با فر باید ابتدا نصف لیوان روغن جامد یا روغن صاف قنادی را در طرفی بریزید. سپس پودر قند و پودر کاکائو را درون ظرف الک نمایید. حال مواد حاصل را با همزن برقی به خوبی هم بزنید تا روغن پوک شود.

مرحله دوم طرز تهیه برشتوک با آرد گندم

در این هنگام باید آرد نخودچی و گندم را در چند مرحله درون مواد داخل ظرف الک کنید و با دست مواد را مخلوط نمایید. سپس مواد را با دست آنقدر ورز دهید تا خمیری منسجم حاصل شود. (حدود 10 دقیقه مواد را ورز دهید)

مرحله سوم تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی

حال باید خمیر آماده شده را در وسط دو عدد کاغذ روغنی قرار دهید و با استفاده از وردنه‌ با قطر یک سانت باز کنید.

مرحله چهارم از طرز تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی با فر

در این مرحله باید فر را با دمای 180 درجه روشن کرده و صبر کنید تا داغ شود. سپس خمیر را با قالبی دلخواه قالب بزنید و در سینی فر بچینید. سپس سینی را درون فر داغ بگذارید و 20 الی 25 دقیقه به شیرینی‌ها زمان بدهید تا آماده شوند.

طرز تهیه برشتوک نخودچی بدون قالب چگونه است؟

درصورتی که قالب نداشتید می‌توانید مواد برشتوک را در کف ظرفی پیرکس بریزید و با پشت قاشق مواد را فیکس نمایید. سپس شکلات اب شده را روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید. سپس برش بزنید و شیرینی‌ها را در ظرف بچینید

برشتوک چیست؟

برشتوک نوعی شیرینی‌ سنتی ایرانی است که براساس آرد مصرفی با نام‌های برشتوک آرد نخودچی یا برشتوک آرد گندم از آن یاد می‌شود. مواد این شیرینی از آرد، شکر یا پودر قند، روغن و پودر هل تشکیل شده است و در مطلب بالا دستور پخت آن با فر و بدون فر آورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید