مقالات

طرز تهیه نان شیرمال روغنی در 3 سوت

طرز تهیه نان شیرمال روغنی در سه سوت

در این مطلب از سایت کهن فر کاوه آموزش طرز تهیه نان شیرمال روغنی به ساده‌ترین روش را برای شما توضیح داده‌ایم. نان شیرمال سنتی یکی از انواع نان‌های سنتی و خوشمزه پرطرفدار در ایران و محدوده خاورمیانه است. با طرز تهیه نان شیرمال در سه سوت به روش اصولی می‌توان نان شیرمال قنادی با بافتی نرم و لطیف داشت. همچنین با طرز تهیه نان شیرمال صبحانه می‌توان این نان را در کنار صبحانه و یا عصرانه میل نمود.

طرز تهیه نان روغنی ساده خانگی و طرز تهیه نان شیرمال ساده بسیار آسان است و برای آن کافی است مراحل طرز تهیه نان شیرمال در ادامه این مطلب را دنبال کنید و خمیر را خوب ورز دهید تا طعم نان شیرمال اصیل را تجربه کنید. برای طرز تهیه نان شیرمال خانگی خوشمزه و پف دار با ما در گروه تولیدی صنعتی کهن فرکاوه تا آخر این مطلب آماده باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه نان روغنی خوشمزه به روش سنتی تبریزی

باید برای طرز تهیه نان شیرمال در سه سوت، مواد زیر را تهیه کنید:

  • آرد نانوایی: 400 گرم
  • شیر: 1/2 پیمانه
  • آب: 1/2 پیمانه
  • شکر: 120 گرم
  • پودر مخمر فوری: 1.5 قاشق سوپخوری
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • روغن مایع: 3/4 پیمانه
  • نمک: 1/2 قاشق چایخوری
  • کنجد: به میزان لازم

آموزش طرز تهیه نان شیرمال روغنی خوشمزه و خانگی مرحله به مرحله

 طبق مراحل طرز تهیه نان شیرمال مرحله به مرحله زیر نان شیرمال را تهیه کنید:

مرحله اول طرز تهیه نان شیرمال در سه سوت

برای طرز تهیه نان شیرمال ساده باید فر صنعتی داشته باشید. در اولین مرحله فر را با حرارت 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا فر گرم شود. یک کاسه فلزی را هم تا نصفه پر از آب کنید و داخل فر بگذارید. اکنون در طرز تهیه نان روغنی با خمیر نانوایی وقت این است که خمیر مایه را به همراه 1 قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم باهم در یک کاسه مخلوط کنید.

مرحله دوم طرز تهیه نان شیرمال روغنی

در این مرحله از طرز تهیه نان شیرمال صبحانه باید ظرف حاوی خمیر مایه را با دربی بپوشانید تا حباب بزند و خمیر مایه به عمل بیاید. حدودا 3 تا 5 دقیقه برای عمل آمدن خمیر مایه کافیست. بعد از اینکه خمیر مایه به عمل آمد، یک ظرف گود و جادار انتخاب کنید. تخم مرغ، شکر، شیر ولرم و نمک را باهم درون این ظرف بریزید و مخلوط کنید.

مرحله سوم طرز تهیه نان شیرمال صبحانه

در این مرحله برا تهیه نان شیرمال سنتی، باید نصف آرد را به خمیر مایه به مواد قبلی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. در ادامه روغن را اضافه کنید و کم کم آرد باقیمانده را اضافه کنید تا خمیر جمع شود و حالت منسجم پیدا کند.

مرحله چهارم طرز تهیه نان شیرمال مرحله به مرحله

در این مرحله باید روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید. سپس خمیر را روی سطح صاف 10 دقیقه ورز دهید. اگر در حین ورز دادن خمیر کمی سفت شد، می‌توانید مقداری شیر ولرم به آن اضافه کنید تا حالت خشکی خمیر از بین برود.

مرحله پنجم طرز پخت نان شیرمال خانگی پنبه‌ ای و خوشمزه

بعد از اینکه ورز دادن خمیر به پایان رسید باید خمیر را درون ظرفی قرار دهید که حجم آن دو برابر خمیر شود. ابتدا ظرف را با روغن چرب کنید و سپس خمیر را درون ظرف قرار دهید و بر روی درب ظرف را با یک پارچه تمیز یا سلفون بپوشانید.

مرحله ششم طرز تهیه نان شیرمال خانگی خوشمزه و پف دار

در این مرحله باید خمیر را در یک جای گرم قرار دهید تا به عمل بیاید. حدود یک ساعت بعد خمیر باید دو برابر شده باشد. بعد از اینکه خمیر دو برابر شد با فشار دست کمی خمیر را ورز دهید تا هواگیری شود. سپس خمیر را به چونه‌های 100 گرمی تقسیم کنید.

مرحله هفتم

برای تهیه نان شیرمال باید چونه‌ها را با وردنه صاف کنید تا به صورت لوله‌ای شکل شود. این مرحله از تهیه نان شیرمال بستگی به سلیقه خودتان دارد. بعد از اینکه خمیر را به شکل دلخواه، شکل دادید، خمیرها را درون سینی فر بچینید. سپس رومال بزنید و کنجد بپاشید.

مرحله آخر

بعد از اینکه رومال زدید سینی فر پخت نان را داخل فری که از قبل گرم کرده‌اید قرار دهید. زمان لازم برای تهیه و پخت نان شیرمال، 20 دقیقه است. بعد از گذشت 20 دقیقه اگر روی نان‌ها طلایی نشده بود، گریل را روشن کنید تا روی نان‌ها هم طلایی شود.

نکات مهم در زمان طرز تهیه رومال شیرمال چیست؟

برای تهیه رومال نان شیرمال ابتدا باید 1 عدد زرده تخم مرغ را به همراه 2 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس برای اینکه روی شیرمال‌ها براق شود 1 قاشق غذا خوری روغن اضافه کنید و با مواد دیگر مخلوط کنید.

نان شیرمال سنتی برای کدام کشور است؟

براساس اسناد تاریخی، نان شیرمال قنادی و سنتی از ایران سرچشمه می‌گیرد و از راه جاده ابریشم به هند، افغانستان و پاکستان و ترکیه سفر کرده است.

طرز تهیه نان شیرمال ساده با توستر به چه صورت است؟

چنانچه در منزل فر ندارید، برای طرز تهیه نان شیرمال در سه سوت می‌توانید از توستر استفاده کنید. برای این امر، توستر را گرم نموده و سپس خمیر نان را در آن بگذارید و تا زمان پخت خمیر و طلایی شدن روی نان آن را خاموش نکنید.