مقالات

طرز تهیه شیرینی کلمپه اصل کرمان

طرز تهیه شیرینی کلمپه زعفرانی

طرز تهیه شیرینی کلمپه زعفرانی اصل کرمان در ادامه این مطلب از سایت کهن فر کاوه برای شما عزیزان قرار داده شده است. شیرینی کلمپه یکی از شیرینی‌های مخصوص کرمان است.  طرز تهیه کلمپه اصل کرمان با طرز تهیه کلمپه رفسنجان تقریبا مشابه است. پایه طرز تهیه کلمپه در منزل خمیری بوده و مواد میانی آن شامل گردو، خرما و ادویه‌های مختلف است. طرز تهیه کلمپه خرمایی به دلیل وجود خرما در آن بسیار مفید و خوشمزه است. با توجه به راحتی طرز تهیه کلمپه با پیمانه از این شیرینی برای پذیرایی در مهمانی‌ها، اعیاد و جشن‌ها استفاده می‌شود. طرز تهیه کلمپه با ارد گندم و آرد برنج نیز انجام می‌شود.

در ادامه این مطلب از سایت کهن فر کاوه، به آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی کلمپه به روش کرمانی و با طعمی بی نظیر خواهیم پرداخت.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی کلمپه اصل کرمان

برای طرز تهیه شیرینی کلمپه زعفرانی همانند طرز تهیه شیرینی قرابیه، طرز تهیه کلوچه خرمایی و سایر شیرینی‌های اصیل و خوشمزه باید در ابتدا مواد لازم را تهیه نمایید. در زیر به مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی کلمپه زعفرانی مخصوص مغزدار اشاره می‌کنیم:

  • روغن جامد: 140 گرم
  • روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • پودر قند: نصف لیوان
  • شیر ولرم: 1/4 لیوان
  • آرد: 3 و نیم تا 4 لیوان
  • وانیل: نصف قاشق چایی خوری
  • زعفران آب شده غلیظ: 3 قاشق غذاخوری
  • خرما: 25 عدد
  • گردو خرد شده: نصف لیوان
  • پودر زنجبیل: 1 قاشق مرباخوری
  • پودر دارچین: 1 قاشق مربا خوری

آموزش طرز تهیه کلمپه خرمایی

در ادامه به طرز تهیه شیرینی کلمپه بدون ماست و با شیر و خرما اشاره خواهیم کرد. هرچند طرز تهیه کلمپه اصل کرمان مخصوص این شهر است، اما در شهرهای دیگری همچون طرز تهیه کلمپه رفسنجان و … از نوع‌های مختلف آن نظیر خرمایی، گردویی و پسته‌ای پخت می‌شود. در زیر به طرز تهیه شیرینی کلمپه خرمایی اشاره خواهیم کرد:

مرحله اول طرز تهیه کلمپه در منزل

در اولین مرحله برای طرز تهیه شیرینی کلمپه زعفرانی خوشمزه، روغن جامد را داخل یک کاسه بریزید. در صورت عدم وجود روغن جامد نیز می‌توانید به جای آن از روغن صاف قنادی نیز استفاده نمایید.

مرحله دوم از طرز تهیه کلمپه زعفرانی

در این مرحله باید پودر قند را به روغن اضافه نمایید. سپس با همزن برقی برای مدت 20 ثانیه و یا به مدت 2 دقیقه با همزن برقی مواد را ترکیب کنید. در ادامه تخم مرغ و وانیل را به مواد مخلوط شده اضافه نموده و کمی بهم بزنید تا یکدست با ترکیب شود.

مرحله سوم از طرز تهیه کلمپه بدون ماست

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کلمپه به روش کرمانی و با طعمی بی نظیر، شیر ولرم و زعفران دم کشیده را به مواد اضافه نمایید. مخلوط را تا زمانی که یکدست شود، بهم بزنید. سپس آرد را به صورت تدریجی به مواد اضافه نموده و با لیسک هم بزنید. در انتها با نوک انگشتان خمیر را برای یکدست و جمع شدن، ورز دهید.

مرحله چهارم از طرز تهیه کلمپه با پیمانه

در این مرحله خمیر حاصل را درون کیسه فریزر بگذارید و برای 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند. سپس اقدام به تهیه مواد میانی نمایید. بدین منظور، پوست و هسته خرماها را گرفته و درون غذاساز بریزید.

مرحله پنجم از تهیه شیرینی کلمپه زعفرانی مخصوص مغزدار

در ادامه طرز تهیه شیرینی کلمپه، روغن و پودر دارچین و گردو را به مواد اضافه نمایید و با غذاساز به خوبی پوره کنید تا زمانی که مخلوط با هم یکدست شود. در صورت تمایل نیز می‌توانید مواد را درون چرخ گوشت بریزید و یا با گوشت کوب له نمایید.

مرحله ششم از دستور پخت شیرینی کلمپه

خمیر داخل یخچال را پس از استراحت دادن، با وردنه به ضخامت نیم سانتی متر پهن کنید و با قالب یا کاتر دایره‌ای، آن را برش بزنید. در ادامه مواد میانی را روی نصف خمیرها قرار دهید و نیم دیگر خمیر را روی آن بگذارید.

مرحله هفتم

درواقع هر شیرینی از دو قسمت دایره‌ای خمیر تهیه شده است که بین آن مواد میانی قرار می‌گیرد. سپس روی آن برای چسبیدن دو لایه خمیر بهم مجدد کاتر بزنید. در این مرحله باید کاغذ روغنی را روی سینی فر پهن نمایید.

مرحله هشتم

در این مرحله شیرینی‌ها را روی سینی فر قنادی و شیرینی پزی به ترتیب با فاصله مناسب قرار دهید. بهتر است فر را از 10 الی 15 دقیقه قبل از این مرحله با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن نمایید؛ تا در زمان آماده شدن شیرینی‌ها نیاز به صبر برای گرم شدن فر نداشته باشید.

مرحله نهم

سینی فر صنعتی را درون فر به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا زیر شیرینی به خوبی طلایی شود. مواد لازم گفته شده در این دستور پخت برای 18 عدد شیرینی کافی است. درصورتی که تمایل به زعفرانی شدن شیرینی‌ها نداشته باشید نیز می‌توانید به جای زعفران، به همان میزان آب ولرم به مواد اضافه کنید.

در دستور پخت کلمپه از چه مواد دیگری می توان استفاده نمود؟

در طر تهیه این شرینی از ادویه‌هایی از قبیل پودر هل، دارچین، میخک، زیره، جوز هندی و … نیز می‌توان استفاده نمود.

مصرف زعفران در طرز تهیه شیرینی کلمپه چه خواصی دارد؟

زعفران خواصی نظیر کاهش فشار خون، شادی آور، اشتها آور، تقویت معده و اعصاب، از بین برنده بیماری پوستی و … دارد.

طرز تهیه شیرینی کلمپه با ماست چگونه است؟

در دستور پخت این شیرینی با ماست، باید ماست را همراه با بکینک پودر داخل یک کاسه مناسب مخلوط کنید. سپس زرده تخم مرغ را از سفیده جدا نموده و آن را همراه با زعفران دم کرده به مخلوط ماست اضافه کنید. در ادامه مخلوط را هم بزنید تا مواد یکدست گردد و در ادامه مطابق مراحل بالا خمیر را بدست آورید.