مقالات

طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن جامد

طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن جامد

در این مطلب از وب‌سایت کهن فر کاوه شما را با طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن جامد آشنا خواهیم کرد. شیرینی کشمشی مانند کیک یزدی برای ایام نوروز، عزاداری و دیگر جشن‌های مناسبتی گزینه مناسبی است. این شیرینی‌ سنتی در میان مردم ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است. شیرینی کشمشی با لیوان و روغن خوشمزه و لذیذ را می‌توان هم به صورت نرم و هم خشک درست کرد. طرز تهیه شیرینی کشمشی همانند طرز تهیه شیرینی گردویی و شیرینی نخودچی آسان است. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی نرم و خشک با فر قنادی و شیرینی‌پزی آشنا شوید.

مواد لازم طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم با پیمانه

  • آرد 1 پیمانه سر پر
  • تخم مرغ 1 عد
  • روغن مایع یا جامد ذوب شده 1/3 پیمانه
  • پودر قند 2/3 پیمانه
  • کشمش 1/2 پیمانه
  • وانیل 1/4 قاشق چایی خوری
  • بکینگ پودر یک قاشق چایی خوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن جامد به روش قنادی در 6 مرحله

برای اینکه شیرینی کشمشی با روغن مایع یا جامد خوشمزه و مجلسی بپزید باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول تهیه شیرینی کشمشی ( مخلوط کردن)

در طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن مایع، باید همه مواد را در دمای محیط بگذارید و با استفاده از پیمانه یا یک لیوان فرانسوی مواد را اندازه کنید. در ادامه طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم با پیمانه، تخم مرغ را همراه با وانیل و پودر قند درون کاسه بریزید و شروع به هم زدن با چنگال کنید. هم زدن را تا جایی که مواد خوب با هم ترکیب شوند و کمی تغییر رنگ دهند ادامه دهید.

مرحله دوم تهیه مواد شیرینی کشمشی با لیوان و روغن

در ادامه طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن مایع، باید روغن مایع را به مواد بیافزایید. برای طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن جامد می‌توانید روغن جامد را ذوب کنید و سپس استفاده نمایید. در ادامه مواد را با همزن برقی یا دستی و یا با چنگال بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. سپس درون یک کاسه آرد و بکینگ پودر را ترکیب و سه بار الک نمایید.

مرحله سوم تهیه خمیر شیرینی کشمشی با روغن جامد

در ادامه طرز تهیه شیرینی کشمشی با آرد گندم و اضافه کردن مخلوط آرد، در ابتدا با چنگال یا با همزن مواد را هم بزنید تا خمیر بدست آید. سپس کشمش پاک شده را به مواد اضافه نمایید. با دستکش مواد را به خوبی ورز دهید و هم بزنید. در این مرحله از خمیر شیرینی کشمشی با روغن مایع با پیمانه آماده شده است.

مرحله چهارم جایگزین کاغذ روغنی برای شیرینی کشمشی

بعد از آماده شدن خمیر شیرینی کشمشی، کاغذ روغنی را داخل سینی فر قرار دهید و با قاشق خمیر را برداشته و اندازه گردو روی کاغذ بریزید. شیرینی‌ها را داخل سینی فر با فاصله بچینید. برای جایگزین کاغذ روغنی برای شیرینی کشمشی نیز می‌توانید از روغن جداکننده کیک استفاده کنید.

مرحله پنجم طرز تهیه شیرینی کشمشی با روغن مایع

پیش از قرار دادن شیرینی‌ها درون فر، به مدت 15 دقیقه فر را گرم کنید. سپس سینی فر را با دمای 180 درجه برای 20 دقیقه درون فر قرار دهید. بعد از آماده شدن شیرینی‌ها، سینی را از فر خارج نموده و اجازه دهید سرد شود.

مرحله ششم پخت شیرینی کشمشی بدون فر

برای تهیه شیرینی کششی بدون فر، باید یک تابه را چرب نموده و روش شعله پخش کن قرار دهید. بعد از گرم شدن تابه مواد را به صورت گلوله‌ای داخل تابه با فاصله بگذارید و و اجازه دهید 15 دقیق بگذرد.

7 نکته مهم برای تهیه شیرینی کشمشی

  1. از روغن جامد یا نیمه جامد نیز می‌توان به جای کره استفاده کرد.
  2. شیرینی کشمشی را می‌توان تا 10 روز در ظرف دربسته نگهداری نمود.
  3. می‌توان شیرینی کشمشی بدون فر را درون تابه دو طرفه نیز پخت.
  4. به منظور ته نشین نشدن کشمش‌ها، آن‌ها را با یک یا دو قاشق آرد مخلوط کنید.
  5. پودر قند را قبل از اضافه کردن، برای ترک خوردن روی شیرینی الک کنید.
  6. درصورتی که کشمش دوست ندارید می‌توانید از شکلات چیپسی ضد حرارت استفاده کنید.
  7. در طرز تهیه شیرینی کشمشی با شکر می‌توانید به جای پودر قند از شکر استفاده کنید.
  8. اگر دمای فر پایین باشد، شیرینی مدت بیشتری در فر مانده و خشک می‌شود. از این رو تنظیم دمای فر خیلی مهم است.

برای طرز تهیه شیرینی کشمشی خشک و نرم چه باید کرد؟

درصورتی که تمایل دارید شیرینی کشمشی شما خشک باشد، آرد شیرینی را به مقدار بیشتر اضافه کنید. همچنین بدین منظور نباید شیرینی‌ها را تا قبل از قهوه‌ای شدن اطراف آن از فر خارج نمود. برای تهیه شیرینی کشمشی نرم، باید طبق دستوری که در بالا گفته شد عمل کرده و برای اینکه شیرینی‌های شما خشک نشوند، مقداری آب جوش در یک ظرف ریخته و آن را از قبل داخل فر بگذارید.

روش تهیه شیرینی کشمشی گردویی به چه صورت است؟

اضافه کردن مغز گردو به انواع شیرینی و کیک‌ها همیشه باعث خوشمزه‌تر شدن و لذیذتر شدن شیرینی و کیک شده است. از این رو شما می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن شیرینی کشمشی، مقدار 50 گرم گردو را خرد کرده و به مواد شیرینی اضافه نمایید. اضافه کردن مغز گردو به شیرینی کشمشی علاوه بر خوش طعم کردن، شیرینی شما را مجلسی‌تر می‌کند.

طرز تهیه شیرینی کشمشی بدون کاغذ روغنی چگونه است؟

شیرینی کشمشی از آن دست شیرینی‌هایی است که به کف ظرف و سینی فر می‌چسبد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از کاغذ روغنی کف سینی استفاده شود. حال برای افرادی که کاغذ روغنی در دسترس ندارند، روغن جداکننده کیک می‌تواند با چرب کردن سینی فر جایگزین مناسبی باشد.