مقالات

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده

طرز تهیه شیرینی پفکی ساده با بافتی ترد و خوشمزه یکی از پرطرفدارترین دستورپخت‌های شیرینی است. شیرینی پفکی گردویی بازاری دارای بافتی سبک و ترد است. در طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر یا با فر از موادی نظیر گردو، وانیل، شکر و سفیده تخم مرغ استفاده می‌شود. طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده بسیار آسان و راحت است و به زمان چندانی نیز نیاز ندارد. این شیرینی در عین خوشمزگی طرفداران بسیاری دارد.

شما می‌توانید شیرینی پفکی گردویی تبریز، طرز تهیه شیرینی بادامی قروین، طرز تهیه کلوچه شکری دزفول، طرز تهیه شیرینی قرابیه بادام تبریز و سایر شیرین‌های اصیل ایرانی را برای انواع مراسمات و پذیرایی خود با فر صنعتی به آسانی تهیه نمایید. شیرینی پفکی گردویی بازاری یکی از انتخاب‌های مناسب برای شیرینی عید نوروز است. در مطلب زیر از سایت کهن فر کاوه به طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی ساده مرحله به مرحله اشاره شده است.

مواد لازم برای شیرینی پفکی گردویی تبریز

در زیر به مواد مورد نیاز برای طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر و با فر اشاره خواهیم کرد:

  • سفیده تخم مرغ: 4 عدد
  • شکر: 200 تا 240 گرم
  • مغز گردو خرد شده: نصف پیمانه
  • رنگ خوراکی: به میزان دلخواه
  • وانیل: نصف قاشق چایی خوری
  • جوهر لیمو: نصف قاشق چایی خوری
  • خلال بادام یا پسته برای تزئیین: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی ساده مرحله به مرحله

در زیر به مراحل طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی خوشمزه و ساده به روش قنادی خواهیم پرداخت:

مرحله اول از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده

در اولین مرحله برای طرز تهیه شیرینی پفکی ساده فر قنادی و شیرینی پزی را روی 100 درجه سانتی گراد قرار دهید. سپس سفیده‌های تخم مرغ را درون ظرفی بریزید و با دور تند همزن هم بزنید.

مرحله دوم از تهیه شیرینی پفکی گردویی بازاری

در زمان همزدن سفیده تخم مرغ، شکر را به تدریج و به آرامی به آن اضافه نمایید. سپس مخلوط سفیده و شکر را تا زمانی که مخلوطی سفید در صورت برگرداندن ظرف نریزد، هم بزنید.

مرحله سوم از تهیه شیرینی پفکی گردویی تبریز

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی خوشمزه و ساده به روش قنادی، باید رنگ خوراکی، جوهر لیمو و وانیل را به موادتان اضافه نمایید. سپس مخلوط را مقداری هم بزنید تا مواد ترکیب شوند.

مرحله چهارم از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر و با فر

در این مرحله مغز گردو خرد شده را به مایه شیرینی اضافه نمایید و با استفاده از لیسک بگونه‌ای بهم بزنید که مواد یکدست شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله برای تهیه شیرینی پفکی گردویی سینی فر را بیرون آورید. سپس کاغذ روغنی را کف سینی فر قرار داده و مایه شیرینی را با استفاده از قیف پارچه‌ای و یا ماسوره ساده یا متوسط روی سینی بریزید. دقت کنید به اندازه 5 سانتی متری در میان هر شیرینی و شیرینی دیگر فاله بگذارید تا با پف کردن شیرینی‌ها بهم نچسبند.

مرحله ششم

در مرحله آخر از تهیه شیرینی پفکی گردویی، سینی را برای 45 دقیقه درون فری که از قبل گرم نموده‎اید قرار دهید. بعد از گذشت 45 دقیقه سینی را از فر خارج کنید و تا زمانی که روی شیرینی‌ها داغ است، خلال پسته و بادام را برای تزیین روی آن‌ها بریزید.

فوت و فن های تهیه شیرینی پفکی گردویی بازاری

در زیر به برخی از نکات مهم و کلیدی در زمان تهیه شیرینی پفکی اشاره شده است:

  • به جای آبلیمو می‌توانید از لیمو ترش نیز استفاده کنید تا عطر بهتری به شیرینی شما اضافه شود.
  • حتما به صورت کامل زرده‌ها را از سفیده تخم مرغ جدا نمایید. زیرا حتی نوک سوزن زرده در سفید نباید باقی مانده باشد.
  • توجه کنید که تخم مرغ‌ها را نیم ساعت قبل از شروع تهیه شیرینی پفکی از یخچال خارج کنید تا نیاز به بهم زدن زیاد نداشته باشید.
  • برای تزئین روی شیرینی می‌توانید از انواع پودرها و ترافل‌ها بسته به سلیقه‌تان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شکلات آب شده نیز روی شیرینی اضافه کنید.
  • به هیچ وجه نباید دمای فر را بیشتر از مقدار گفته شده بالا برد. باید اجازه دهید شیرینی‌ها به آرامی مغز پخت شوند.
  • استفاده از کر تار تار و یا پودر آن می‌تواند در برخی دستورپخت‌ها باعث بهتر شکل گیری شیرینی پفکی شود و پف آن را ماندگارتر نماید.
  • درصورتی که پس از خارج کردن شیرینی از فر، شیرینی‌ها به کاغذ روغنی چسبیده باشد، بدین معناست که هنوز رطوبت خود را از دست نداده و باید شیرینی‌ها را شب تا صبح داخل فر خاموش بگذارید و روز بعد آن‌ها را از کاغذ جدا کنید.
  • درجه حرارت در طرز تهیه شیرینی گردویی در منزل و شیرینی پفکی بسیار مهم است. این شیرینی‌ها باید در حرارت کم فر پخته شوند.
  • درصورتی که می‌خواهید شیرینی پفکی گردویی شما سطح رویی صافی داشته باشد، بجای گردوی خرد شده از پودر گردو استفاده کنید.

چرا شیرینی پفکی گردویی تبریز پف نمی کند؟

درصورتی که سفیده تخم مرغ خوب همزده نشود می‌تواند باعث پف نکردن شیرینی شود. از این رو همزدن تخم مرغ یکی از نکات مهم در پف کردن شیرینی به شمار می‌رود که باید با دقت و به میزان لازم انجام شود. همچنین در طول پخت شیرینی پفکی نباید در فر را باز کرد.

از کجا بفهمیم چه زمانی برای همزدن سفیده تخم مرغ کافی است؟

برای اطمینان از میزان همزدن سفیده‌ها، پس از حجم گرفتن آن، سر همزن را از مواد بیرون آورید. درصورتی که سفیده‌ها فرم گرفته باشد و به صورت تیز از همزن آویزان شود، بدان معناست که سفیده فرم گرفته و همزدن در طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده کافیست.