مقالات

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع در 6 مرحله

طرز تهیه شیرینی بهشتی خوشمزه در 6 مرحله

فوت و فن شیرینی بهشتی و طرز تهیه شیرینی بهشتی خانگی ترد و خوشمزه مثل قنادی مراحلی دارد که ما در ادامه این مطلب از کهن فر کاوه برای شما شرح می‌دهیم. شیرینی بهشتی قیفی یکی از انواع شیرینی‌های محبوب در بین ایرانی‌ها است. اغلب افراد برای عید نوروز به دنبال طرز تهیه شیرینی بهشتی خوشمزه و نرم در رنگ های متنوع هستند. درواقع طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع نرم و ترد خانگی برای شهر قزوین است. این شیرینی به سبب نداشتن تخم مرغ گزینه مناسبی برای نگهداری و پذیرایی است.

طرز تهیه این شیرینی همانند سایر شیرینی‌ها نظیر شیرینی لطیفه، شیرینی نخودچی، کیک یزدی و … ساده است. برای یادگیری طرز تهیه شیرینی بهشتی،
چرا شیرینی بهشتی سفت میشه و فوت و فن شیرینی بهشتی با ما در ادامه همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی بهشتی خانگی ترد و خوشمزه مثل قنادی‌ها

ابتدا باید موارد زیر را برای طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع آماده کنید:

  • روغن صاف قنادی: 100 گرم
  • پودر قند: 100 گرم
  • روغن مایع: 25 گرم
  • آرد سفید : 200 گرم
  • وانیل به اندازه یک سوم قاشق چایخوری
  • پودر هل: 1/3 قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری
  • تخم خرفه یا سیاه دانه به اندازه لازم برای تزیین شیرینی بهشتی

البته اگر برای تعداد نفرات بالایی می‌خواهید این نوع شیرینی را آماده کنید باید از فر قنادی استفاده کنید. همچنین باید میزان مواد را برای تهیه این نوع شیرینی چند برابر کنید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع

برای اینکه شیرینی کرکی یا بهشتی شما بسیار خوشمزه شود باید بعد از اینکه مواد خود را آماده کردید طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله 1 طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون روغن جامد

روغن صاف قنادی را از فروشگاه‌های لوازم شیرینی تهیه کنید. این نوع روغن درست کردن خاصی ندارد و می‌توانید در منزل به راحتی آن را درست کنید. فقط کافیست که روغن جامد را ذوب کنید. سپس کمی زمان دهید تا دوباره روغن سفت شود.

مرحله 2 طرز تهیه شیرینی بهشتی و فوت و فن شیرینی بهشتی

ابتدا پودر قند را با روغن به مدت 7 دقیقه با دور تند همزن بزنید. این کار باعث می‌شود تا کامل سطح روغن یکدست و پوک شود. در واقع یکی از فوت‌و فن‌های شیرینی بهشتی همین مرحله است. این کار باعث می‌شود تا شیرینی ترد و خوشمزه باشد و سفت نشود. رنگ مخلوط روغن و پودرقند باید کرمی شود. بعد از این مرحله دو بار آرد را در ظرفی دیگر الک کنید. سپس روغن مایع، وانیل و پودر هل و آرد سفید را به مواد اضافه کنید. مجددا با همزن این مواد را بزنید تا مایه شیرینی صاف و یکدست شود.

مرحله 3 طرز تهیه شیرینی بهشتی خوشمزه و نرم در رنگ‌های متنوع

برای اینکه شیرینی با رنگ‌هاتی متنوعی داشته باشید مواد را به دو قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت از مواد 1 قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید و به قسمت دیگر 1 قاشق غذا خوری پودر کاکائو اضافه کنید. هر قسمت را جداگانه با همزن بزنید.

مرحله 4 طرز تهیه شیرینی بهشتی قیفی

اکنون هر دو قسمت را در دو قیف جداگانه با ماسوره دلخواه بریزید. سپس کاغذ روغنی را کف سینی فر بگذارید و با کمی فاصله قیف بزنید. شیرینی‌ها را با فاصله قرار دهید تا زمانی که پف می‌کند، شیرینی‌ها بهم نچسبند.

مرحله 5 طرز تهیه شیرینی بهشتی قزوین

بعد از اینکه شیرینی بهشتی قیفی را بر روی کاغذ روغنی قرار دادید، کمی سیاه دانه یا تخم خرفه بر روی شیرینی‌ها بپاشید. فر را باید از 20 دقیقه قبل با حرارت 175 درجه سانتیگراد روشن کنید. حتی اگر برای تعداد زیادی می‌خواهید شیرینی درست کنید باید فر صنعتی را از قبل روشن کنید تا محیط فر کاملا گرم شود. با گرم شدن فر برای آماده شدن شیرینی‌ها زیاد معطل نخواهید شد. همچنین شیرینی بهشتی به طور کامل مغز پخت می‌شود. اما در صورتی که فر از قبل گرم نشده باشد، شیرینی کرکی مغز پخت نمی‌شود و خام به نظر می‌رسد. پس دمای فر و نوع فرم در زمان پخت کیک و شیرینی بسیار مهم است.

مرحله 6 طرز تهیه شیرینی بهشتی

بعد از اینکه تمام قیف‌ها را زدید سینی را درون فر قرار دهید. زمان پخت شیرینی بهشتی یا کرکی 20 دقیقه است. زمانی که کف شیرینی‌ها رنگ بگیرد شیرینی پخته شده است. بعد از اینکه کف شیرینی بهشتی‌ها رنگ گرفت سینی را از فر خارج کنید و صبر کنید تا شیرینی‌ها خنک شوند. سپس آنها را درون ظرف بچینید و نوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر

اگر فر ندارید نگران نباشید با قابلمه هم می‌توانید این نوع شیرینی را درست کنید. برای این کار ابتدا یک سه پایه فلزی درون قابلمه بگذارید. سپس درب قابلمه را بگذارید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. درون یک سینی که قطری کمتر از قابلمه دارد دو لایه کاغذ روغنی پهن کنید. سپس خمیر مایه شیرینی که طبق مراحل بالا آماده کرده‌اید را با قیف داخل سینی بزنید. سپس سینی را درون قابلمه بگذارید و درب قابلمه را بگذارید تا شیرینی‌ها پخته شوند.

زمان پخت شیرینی بهشتی با قابلمه حدود 15 دقیقه است. هر زمان که کف شیرینی‌ها طلایی شد، شیرینی‌ها را از قابلمه خارج کنید. همچنین شما می‌توانید طرز تهیه شیرینی بهشتی با لیوان، طرز تهیه شیرینی بهشتی با پیمانه و .. را نیز امتحان کنید.

چرا شیرینی بهشتی سفت میشه؟

برای پاسخ به این پرسش که چرا شیرینی بهشتی سفت میشه می‌توان گفت در صورتی که شیرینی مدت زمان زیادی را در فر مانده باشد، سفت خواهد شد.

طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون قیف به چه صورت است؟

برای تهیه شیرینی بهشتی بدون قیف کافیست مراحل بالا را طی کرده و بعد از آماده شده خمیر، گلوله‌های کوچکی از آن را بردارید. سپس با دست آن‌ها را گرد کنید تا ترک نداشته باشد. حالا با مهر یا هر وسیله‌ای دیگر روی گلوله‌ها را نقش بندازید.