مقالات

طرز تهیه کلوچه خرمایی خانگی زابلی نرم و لطیف

طرز تهیه کلوچه خرمایی خانگی زابلی نرم و لطیف

طرز تهیه کلوچه خرمایی به دلیل محبوبیت بسیار زیادی این کلوچه به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌ است. با آموزش طرز پخت کلوچه خرمایی خانگی می‌توانید یک میان وعده بسیار خوشمزه و سالم برای خانواده خود آماده نمایید. از دیگر آموزش‌های پخت کلوچه ما در گروه تولیدی صنعتی کهن فر کاوه می‌توان به مواردی چون؛ طرز تهیه کلوچه کنجدی، طرز تهیه کلوچه فومن، طرز تهیه کلوچه شکری دزفول اشاره نمود.

در ادامه این مطلب با ما در طرز تهیه کلوچه خرمایی زابلی همراه باشید. کلوچه خرمایی به شدت مقوی می‌باشد و برای پخت آن در وهله اول به یک فر نیازدارید. باید بگوییم که ما در گروه تولیدی صنعتی کهن فر کاوه سازنده انواع فر صنعتی با عالی‌ترین سطح از کیفیت می‌باشیم. از موارد کاربرد انواع فر صنعتی ما می‌توان به فر شیرینی پزی، فر پخت کیک و کلوچه و فر نان اشاره نمود.

بهتر است تا به ادامه مطلب به آموزش طرز تهیه کلوچه خرمایی خانگی بپردازیم؛

مواد لازم برای طرز تهیه کلوچه خرمایی زابلی

ابتدا باید مواد لازم برای تهیه و پخت این نوع کلوچه را تهیه کنید. مواد لازم برای تهیه کلوچه خرمایی عبارت است از:

  • تخم مرغ: 2 عدد
  • شکر: 6 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: 4 قاشق غذاخوری
  • کره: 25 گرم
  • ماست: 3 چهارم پیمانه
  • پودر هل: 1 قاشق چایخوری
  • وانیل : نوک قاشق چایخوری
  • آرد: 3.5 لیوان
  • بیکینگ پودر: 2 قاشق چایخوری
  • خمیر مایه: 1 قاشق غذاخوری

مواد میانی برای کلوچه خرمایی زابلی

برای تهیه این کلوچه به مواد میانی نیاز دارید که مقدار آنها به شرح زیر است:

  • خرما: 20 عدد
  • گردو: 5 عدد
  • کره: 25 گرم
  • پودر هل: 1/2 قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: 1/2 قاشق غذاخوری
  • آب جوش: 4 قاشق غذاخوری

برای رومال کلوچه خرمایی به مواد زیر نیاز دارید:

  1. زرده تخم مرغ: 1 عدد
  2. روغن مایع: 1 قاشق غذاخوری
  3. وانیل: نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه خرمایی سیستانی خوشمزه با ادویه های مخصوص

اگر می‌خواهید کلوچه خرمایی را برای تعداد نفرات بالایی درست کنید حتما از فر قنادی استفاده کنید. سپس برای تهیه کلوچه خرمایی خوشمزه نرم و لطیف طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول

برای تهیه کلوچه خرمایی ابتدا تخم مرغ را با شکر، روغن مایع و کره که به دمای محیط رسیده و ماست درون یک کاسه بریزید و با همزن خوب هم بزنید تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله دوم طرز تهیه کلوچه خرمایی با بهترین روش پخت و طعم عالی

در این مرحله وانیل و پودر هل را اضافه کنید و مجددا هم بزنید. سپس بکینگ پودر را به همراه خمیر مایه و آرد درون الک بریزید و پس از الک کردن کم کم آرد را به مواد مایه کلوچه اضافه کنید و با دست به خوبی ورز دهید.

مرحله سوم طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول

زمانی که خمیر درون کاسه جمع شد مقداری روغن مایع به کاسه اضافه کنید و خمیر را به مدت 10 دقیقه به خوبی ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف شود و به دست نچسبد. سپس روی کاسه را بپوشانید.

مرحله چهارم

اجازه دهید تا خمیر به مدت 1 ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم آن دو تا سه برابر شود. در این مرحله به سراغ درست کردن مواد میانی کلوچه بروید. برای این کار ابتدا هسته خرماها را جدا کنید.

مرحله پنجم طرز تهیه کلوچه خرمایی زاهدان

در ادامه خرماها را با آب جوش درون یک قابلمه بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا خرما کاملا نرم شود. سپس کره را با پودر هل، پودر دارچین و گردوی خرده شده به قابلمه اضافه کنید.

مرحله ششم

اکنون مواد میانی را به خوبی مخلوط کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس اجازه دهید کاملا خنک شود. پس از اتمام استراحت، خمیر را به خوبی ورز دهید تا هوای اضافی خمیر گرفته شود.

مرحله هفتم دستور پخت کلوچه خرمایی

در این مرحله خمیر را به چانه‌های یکسان تقسیم کنید و سپس مقداری از مواد میانی را وسط خمیرها بریزید و مجددا چانه بگیرید. در این مرحله خمیرها را با دست، کمی پهن کنید و درون سینی فر کیک و کلوچه که با روغن چرب کرده‌اید بچینید.

مرحله هشتم طرز تهیه کلوچه خرمایی خوشمزه و دزفولی به روش بازاری

در این مرحله فر را با حرارت 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا کاملا گرم شود. سپس بر روی خمیرها مخلوط زرده تخم مرغ، روغن مایع و وانیل را رومال کنید و سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید تا کلوچه‌ها بپزند.

مرحله آخر طرز تهیه کلوچه خرمایی خانگی خوشمزه و ساده

بعد از 15 تا 20 دقیقه زمانی که کلوچه‌ها پخته شد و روی آنها طلایی و خوشرنگ شد، سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید کلوچه‌ها خنک شوند. در نهایت کلوچه‌های خرما را به همراه چایی سرو کنید.

طرز تهیه کلوچه خرمایی گردویی چگونه است؟

برای تهیه کلوچه خرمایی گردویی لازم است تا مغز گردو را پودر کرده و با مواد میانی مخلوط نمایید.

طرز تهیه کلوچه خرمایی در تستر چگونه است؟

در صورتی که برای پخت این کلوچه خوشمزه به فر دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از توستر نیز استفاده نمایید. لازم به ذکر است که باید مراقب زمان قرار گرفتن کلوچه‌ها در تستر باشید.

آیا کلوچه خرمایی مدل‌های مختلفی دارد؟

بله، کلوچه خرمایی در انوع مختلف کلوچه خرمایی زابلی، عربی، افغانی و دزفولی است. که طرز تهیه هرکدام از آنها متفاوت از هم می‌باشد.