مقالات

طرز تهیه شیرینی گل رز (تاتلی) ترکیه ای خوشمزه

طرز تهیه شیرینی گل رز

طرز تهیه شیرینی گل رز که با نام شیرینی تاتلی ترکیه‌ ای هم معروف است را در این مطلب قرار داده‌ایم. طرز تهیه شیرینی ترکیه ای ساده و بسیار راحت می‌باشد. در نتیجه بدون دردسر می‌توانید این شیرینی مجلسی و به شدت خوشمزه را بپزید. در ابتدا لازم است تا درباره علت نامگذاری این شیرینی برای شما توضیحاتی را ارائه نماییم. شیرینی گل رز ترکیه ای به دلیل ظاهر مشابه با گل رز به این نام معروف شده است.

با ما در گروه تولیدی صنعتی کهن فر کاوه با آموزش این شیرینی خوشمزه همراه باشید. ما در گروه تولیدی صنعتی کهن فر کاوه سازنده انواع دستگاه فر صنعتی می‌باشیم. فر صنعتی مورد کاربرد برای فر قنادی و شیرینی پزی، فر پخت نان و فر پخت کیک و کلوچه با بالاترین کیفیت ممکن می‌باشد. ما نیم قرن است که در ساخت این دستگاه‌ها تجربه و تخصص داریم. از طرفی خوشحالیم که تمامی مشتریان عزیزمان از کیفیت دستگاه‌های ما رضایت خاطر دارند.

در نتیحه در صورتی که به یک فر صنعتی باکیفیت نیاز دارید می‌توانید همین حالا با ما تماس بگیرید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی گل رز یا تاتلی خوشمزه و زیبا

در ابتدا برای طرز تهیه این نوع شیرینی، مواد زیر را تهیه کنید:

  • تخم مرغ : 1 عدد
  • کره به دمای محیط رسیده: 100 گرم
  • روغن: نصف پیمانه
  • ماست: 1/4 پیمانه
  • ایرمیک یا آرد سمولینا : 1/4 پیمانه
  • سرکه سفید: 1 قاشق چای خوری
  • وانیل: 1/4 قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری
  • آرد سفید قنادی: حدود 2/5 پیمانه

مواد لازم برای تهیه شربت گل رز شربتی

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی گل رز عبارتند از:

  • شکر: 1.5 پیمانه
  • آب : 1.5 پیمانه
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی گل رز (تاتلی)، شیرینی ترکیه ای مجلسی

در ادامه به صورت مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی گل رز را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم:

مرحله اول طرز تهیه شیرینی گل رز خوشمزه و مجلسی

در ابتدا باید شربت شیرینی را تهیه کنید. برای این کار آب و شکر را در داخل قابلمه بریزید و با حرارت متوسط بگذارید تا آب به جوش بیاید تا به واسطه قل قل زدن، شکر در آب حل شود. بعد از اینکه مایه شربت، شفاف شد، حرارت را پایین بیاورید و اجازه دهید حدود 3 دقیقه روند جوشیدن شربت با دمای پایین ادامه پیدا کند. سپس آبلیمو را درون قابلمه بریزید و از روی حرارت بردارید تا خنک شود و به دمای محیط برسد.

مرحله دوم طرز تهیه شیرینی گل رز شربتی شیک مجلسی

برای تهیه مواد اولیه شیرینی گل رز در ابتدای کار به یک ظرف مناسب و جادار نیاز دارید. در ابتدا تخم مرغ را با وانیل، درون ظرف بریزید و با استفاده از همزن دستی به خوبی هم بزنید تا تخم مرغ از حالت لختگی بیرون بیاید.سپس ماست را به مخلوط تخم مرغ و وانیل اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا باهم ترکیب شوند. سپس سرکه سفید را اضافه کنید و به خوبی مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و بعد روغن مایع را درون ظرف بریزید.

مرحله سوم

در این مرحله روند تهیه خمیر گل رز را با افزودن کره‌ای که به دمای محیط رسیده ادامه دهید و به خوبی مواد را ترکیب کنید. سپس آرد سمولینا و بکینگ پودر را با مواد درون کاسه مخلوط کنید. بهتر است آرد سمولینا را به ورت کم کم و در طی چند مرحله اضافه کنید. آرد سمولینا باعث می‌شود تا شربت به طور کامل جذب شیرینی شود.

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی گل رز، آرد را اضافه کنید. مقدار آرد برای این نوع شیرینی مشخص نیست و بهتر است به صورت چشمی تا زمان جمع شدن بافت خمیر، آرد بریزید. حتما قبل از ریختن آرد، آن را الک کنید و سپس کم کم اضافه کنید تا از گلوله شدن آرد جلوگیری شود.

مرحله پنجم طرز تهیه شیرینی گل رز ترکیه ساده و خوشمزه با شربت

با استفاده از لیسک، مواد را به خوبی هم بزنید تا خمیر سفت شود و در ادامه با دست خمیر را به خوبی ورز دهید تا حالت نچسب و نرم و لطیف پیدا کند. بهتر است مقدار آرد را به خوبی اندازه بگیرید. چراکه آرد بیش از اندازه باعث می‌شود تا خمیر شیرینی خراب شود.

مرحله ششم

برای شکل دهی به خمیر، آن را روی سطح کار قرار دهید و سپس خمیر را بین دو لایه روغنی قرار دهید و با وردنه خمیر را صاف کنید. ضخامت خمیر نباید از نیم سانتی متر بیشتر باشد. خمیر صاف شده را با استفاده از کاتر شیرینی گرد، قالب بزنید. در صورتی که کاتر ندارید از یک استکان کوچک گرد برای این کار استفاده کنید. سپس 5 عدد از خمیرهای گرد را به طوریکه که هر دایره روی نصف دایره قبلی قرار بگیرد، روی هم بچینید و یک صف متشکل از 5 عدد خمیر گرد را تشکیل دهید.

مرحله هفتم طرز تهیه شیرینی گل رز

نحوه درست کردن شیرینی گل رز را با جمع کردن خمیر ادامه دهید. به این صورت که از اولین دایره خمیر که در زیر قرار دارد، شروع کنید و خمیر را رول کنید. سپس با استفاده از یک چاقو، خمیر رول شده را از وسط نصف کنید.

مرحله هشتم طرز تهیه شیرینی گل رز ترکیه

در این مرحله اگر به رول خمیر از وسط نصف شده نگاه کنید، شبیه به گل رز است و بهتر است که با استفاده از دست مقداری خمیر شیرینی را جمع کنید تا خودش را بگیرد. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی‌ها را روی سینی فر قنادی با فاصله از هم بچینید.

مرحله نهم

دمای فر را بر روی 190 درجه قرار دهید و یک کاسه آب برای بخار کردن داخل فر قرار دهید. بعد از اینکه فر داغ شد، سینی حاوی شیرینی را داخل فر بگذارید و حدود 30 دقیقه زمان دهید تا شیرینی‌ها به خوبی بپزند. اگر می‌خواهید برای تعداد نفرات بالایی این نوع شیرینی را درست کنید نیاز به فر صنعتی دارید. الزاما دمای فر نباید 190 درجه باشد. چراکه دمای فرهای مختلف باهم متفاوت است.

مرحله دهم طرز تهیه شیرینی گل رز ترکی با شربت

شیرینی گل رز شما در این مرحله آماده است. بهتر است شیرینی‌ها را از فر بیرون بیاورید و سپس شربت به دمای محیط رسیده را روی شیرینی‌ها بریزید و بگذارید تا نیم ساعت، شربت به خورد شیرینی گل رز یا تاتلی برود. در ادامه شیرینی‌ها را از شربت بیرون بیاورید و به خوبی تزیین کنید و نوش جان کنید.

مهم ترین نکته در طرز تهیه شیرینی گل رز ترکیه ای چیست؟

قبل از تهیه شیرینی گل رز ترکیه ای لازم است تا مواد را بیرون از یخچال بگذارید تا با محیط هم دما شوند.

مدت زمان لازم برای استراحت شیرینی‌ها در شربت چقدر است؟

برای داشتن شیرینی خوشمزه لازم است تا زمان استراحت شیرینی‌ها در شربت به میزان قابل توجهی باشد. در صورتی که این زمان کم باشد، شیرینی چندان خوش طعم نخواهد شد.

آیا می‌توان در تهیه شیرینی تاتلی از خامه یا ماست استفاده نمود؟

بله شما می‌توانید از خامه و یا ماست استفاده نمایید. فقط باید توجه نمایید که ماست شیرین باشد. از طرفی لازم است تا ماست و خامه کاملا همزده شده باشند.