مقالات

طرز تهیه شیرینی لطیفه و علت پف نکردن آن

طرز تهیه شیرینی لطیفه

طرز تهیه شیرینی لطیفه به فوت و فن شیرینی لطیفه نیاز دارد. در واقع شیرینی لطیفه تبریزی یکی از انواع شیرینی‌های خامه‌ای خوشمزه و پرطرفدار در بین ایرانی‌ها است. شیرینی لطیفه رنگی با بهترین طرز تهیه شیرینی لطیفه در پذیرایی‌ها، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود. در طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی از دو لایه نان لطیف که با حجمی از خامه‌ای که با طرز تهیه خامه قنادی برای شیرینی لطیفه درست می‌شود، بهم متصل می‌گردند

برای تهیه شیرینی لطیفه برای 10 نفر و تعداد بالاتر نیاز به فر صنعتی است. اگر شما هم علاقه دارید تا طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی خامه ای خوشمزه به روش قنادی‌ها را با تزیین شیرینی لطیفه یاد بگیرید با ما در ادامه این مطلب از کهن فر کاوه همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه‌ای خوشمزه به روش قنادی‌ها

برای اینکه بتوانید فوت و فن شیرینی لطیفه را مانند قنادی‌ها درست کنید به مواد زیر احتیاج دارید. البته اگر برای طرز تهیه شیرینی لطیفه برای 10 نفر، حتما از فر قنادی استفاده کنید تا شیرینی به خوبی پف کند.

  • آزد سفید به اندازه 3/4 لیوان
  • نشاسته ذرت :3 قاشق غذاخوری سرخالی
  • شکر : 3/4 لیوان
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • بکینگ پودر: 1/2 قاشق چایخوری
  • وانیل به اندازه 1/4 قاشق چایخوری
  • نمک به اندازه بسیار کم (1 پنس)
  • پودر قند و پودر پسته به اندازه لازم برای تزیین شیرینی لطیفه

طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه‌ای قنادی خوشمزه و حرفه‌ای در منزل

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی همانند طرز تهیه کوکی مخملی، طرز تهیه رولت خامه ای و … با استفاده از خامه می‌تواند بسیار خوشمزه‌تر باشد. برای طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه ای مجلسی مرحله به مرحله به صورت مراحل زیر عمل کنید:

مرحله اول از طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه ای خوشمزه به روش قنادی ها

برای طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی، ابتدا آرد سفید را با نشاسته ذرت و نمک و پکینک پودر را با هم ترکیب کنید. سپس سه بار این مواد را الک کنید و کنار بگذارید. تخم‌ مرغ‌ها را از پخچال بیرون بیاورید و زرده و سفیده آن را از هم جدا کنید.

مرحله دوم از طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه‌ای پفکی خوشمزه و مجلسی

سفیده تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا کف کند. سپس نصف شکر را از مواد اولیه بردارید و به سفیده اضافه کنید. همزدن سفیده تخم مرغ را تا جایی که سفیده کاملا فرم بگیرد ادامه دهید. یعنی زمانی که ظرف سفیده را برمیگردانید نباید سفیده بریزد.

مرحله سوم از طرز تهیه شیرینی لطیفه خوشمزه و مجلسی به روش بازاری

سفیده تخم مرغ را در پخچال قرار دهید و زرده را با شکر به مدت 5 دقیقه بزنید. زرده را تا زمانی که کشدار و کرم رنگ شود ادامه دهید. سپس سفیده را از پخچال خارج کنید و به ظرف دارای زرده اضافه کنید.

مرحله چهارم از طرز تهیه شیرینی لطیفه به روش بازاری و با طعم بسیار عالی

بعد از افزودن زرده به آرامی تمامی مواد را با لیسک هم بزنید. به طوری این کار را انجام دهید تا پف سفیده نخوابد. بعد از اینکه زرده را مخلوط کردید موادی که در مرحله 1 را مخلوط کردید کم کم به مواد زرده و سفیده اضافه کنید. به صورت دورانی هم بزنید تا مایه شیرینی شکل بگیرد و مواد به خوبی مخلوط شوند.

مرحله پنجم از طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی

در مرحله بعدی برای طرز تهیه لطیفه، فر را با حرارت 180 درجه روشن کنید تا کامل گرم شود و سپس مایه شیرینی را درون قیف با ماسوله ساده بریزید. داخل سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید و روی آن مایه شیرینی را به طور دایره‌های یک اندازه با فاصله، قیف بزنید. توجه کنید که اگر شیرینی لطیفه برای 10 نفر یا بیشتر می‌خواهید حتما آن را درون فر قنادی و شیرینی پزی قرار دهید.

مرحله ششم از بهترین طرز تهیه شیرینی لطیفه

بعد از اینکه قیف زدن تمام شد مقداری پودر قند بر روی مایه شیرینی درون سینی فر الک کنید. شیرینی‌ها را به مدت 10 دقیقه درون فر بگذارید تا شیرینی لطیفه تبریزی پف کنند و کامل پخته شوند.

مرحله هفتم از طرز تهیه شیرینی لطیفه تبریزی خوشمزه با طعم عالی

وقتی که کف شیرینی لطیفه طلایی شد و به خوبی پف کرد آن را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس خامه فرم گرفته قنادی را درون قیف با ماسوله شکوفه بریزید و بین شیرینی‌ها را به مقدار دلخواه خامه بزنید.

مرحله هشتم از طرز تهیه شیرینی لطیفه گردویی

بعد از اینکه خامه را بین شیرینی‌ها زدید یک کپسول کاغذی دور شیرینی قرار دهید و شیرینی را درون ظرف مورد سرو قرار دهید. در اینجا برای تزیین شیرینی لطیفه از پودر قند، گردو و پسته یا شکلات ذوب شده استفاده کنید. بعد از تزیین شیرینی لطیفه، آن‌ها را درون یخچال قرار دهید تا خنک شود.

طرز تهیه شیرینی لطیفه در مایکروفر

برای این کار ابتدا باید مایکروفر را با حرارت 160 تا 165 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. سپس شیرینی لطیفه رنگی را به مدت 10 دقیقه درون مایکروفر قرار دهید تا طلایی شود. سپس شیرینی‌ها را خارج کنید و بعد از طرز تهیه خامه قنادی برای شیرینی لطیفه خامه را روی شیرینی بزنید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی

اگر می‌خواهید شیرینی لطیفه رنگی تهیه کنید، همه مراحل بالا را انجام دهید. سپس تنها کافیست در خامه آن مقداری رنگ اضافه کنید و بعد مابین شیرینی‌ها بزنید.

علت پف نکردن شیرینی لطیفه

اگر شیرینی لطیفه شما ترک خورد و ظاهر شیرینی خراب شد دلیل آن مایه شیرینی است که در آب به مدت زیادی مانده است. همچنین از دیگر علت‌های این مورد این است که پف سفیده تخم مرغ خوابیده است.

نکات مهم در زمان پخت شیرینی لطیفه

در طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی به نکات زیر توجه کنید:

  1. برای شیرینی لطیفه تبریزی، شکر باید دانه ریز باشد. اگر دانه درشت بود آن را چند دقیقه داخل آسیاب ریز کنید.
  2. نمک زدن به سفیده  در طرز تهیه لطیفه باعث می‌شود با سفیده به خوبی فرم بگیرد و نیازی به قرارگیری سفیده درون یخچال نیست. همچنین افزودن نمک باعث می‌شود تا بوی زهم سفیده گرفته شود.
  3. مواد شیرینی را در زمانی که می‌خواهید با قیف درون سینی بریزید به صورت قله‌ای درون فر قرار دهید. زیرا اگر شیرینی پهن باشد در پخت طرز تهیه لطیفه تبریزی بهم می‌چسبند.
  4. برای تست پخت شیرینی از خلال دندان استفاده کنید.
  5. سری همزن در موقع همزدن سفیده باید تمیز و بدون چربی باشد.
  6. می‌توانید به جای وانیل از لیمو یا هر اسانس دیگری استفاده کنید.

علت پف نکردن شیرینی لطیفه چیست؟

یکی از دلایل و علت پف نکردن شیرینی لطیفه درست هم نزدن تخم مرغ و یا الک نشدن درست آن است. یکی دیگر از علت پف نکردن شیرینی لطیفه دمای نامناسب فر می‌باشد. با آموزش این قبیل فوت و فن شیرینی لطیفه می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه برای مراسماتتان تهیه کنید.