مقالات

طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا در 6 مرحله

طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا در 6 مرحله

طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا نیاز به فوت و فن خاصی دارد. برای مثال یکی از فوت‌ و فن‌ها در طرز تهیه شیرینی با خمیر هزارلا این است که فر باید خوب باشد. چنانچه بخواهید برای نفرات زیادی طرز تهیه شیرینی با خمیر هزارلا آماده را درست کنید فرهای خانگی پاسخگوی نیاز شما نیستند و باید فر قنادی تهیه کنید. شیرینی زبان یکی از شیرینی‌های سنتی بین ما ایرانی‌ها است. این نوع شیرینی بسیار خوشمزه است. شیرینی زبان جزو شیرینی‌های خشک است. برای طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا در توستر و یا فر باید فوت و فن شیرینی زبان، علت پف نکردن شیرینی زبان و .. را بدانید تا بهترین شیرینی را بپزید.

شیرینی زبان با خمیر هزارلا تهیه می‌شود که می‌توانید از بسته بندی‌های آماده نیز استفاده کنید. شاید برخی بنا بر این تصور که درست کردن خمیر شیرینی زبان کار دشواری است، به دنبال طرز تهیه شیرینی زبان بدون خمیر هزارلا باشند. اما در ادامه این مطلب از وب سایت کهن فر کاوه با راحت ترین و بهترین فوت و فن‌های شیرینی زبان در خدمت شما عزیزان هستیم. در این مطلب به شما طرز تهیه شیرینی زبان در قنادی را یاد خواهیم داد.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

چنانچه می‌خواهید شیرینی زبان را درست کنید به موادی برای شربت و خود شیرینی زبان نیاز دارید. موادی که برای طرز تهیه شیرینی زبان نیاز دارید عبارتند از:

  • آرد سفید 300 گرم یا 2 پیمانه
  • کره 150 گرم یا 3/4 پیمانه
  • تخم مرغ 1 عدد
  • روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • آب خنک و سرد 1 فنجان

مواد لازم برای طرز تهیه شربت شیرینی زبان

برای آماده کردن شربت شیرینی زبان، ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:

  • عسل 4 قاشق غذا خوری
  • شکر 1 قاشق غذا خوری
  • گلاب 1 قاشق غذا خوری
  • آب 4 قاشق غذا خوری

طرز تهیه شیرینی زبان خانگی خوشمزه با خمیر هزارلا به روش قنادی

برای اینکه شیرینی زبان را به صورت مجلسی و با طمی عالی درست کنید و فوت و فن شیرینی زبان را بدانید، طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر خانگی

ابتدا در کاسه‌ای بزرگ آرد و وانیل را هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. سپس وسط آرد درون کاسه را گود کنید. در ظرف دیگری تخم‌مرغ‌، جوهر لیمو، روغن مایع ، آب و نمک را با یکدیگر ترکیب کنید و این مخلوط را به گودی وسط آرد اضافه نمایید. با این کار خمیر صاف و یکدستی ایجاد می‌شود. سپس 1 ساعت به خمیر استراحت دهید.

مرحله دوم طرز تهیه شیرینی با خمیر هزارلا آماده

خمیر را بعد از استراحت بر روی یک سطح گذاشته و کمی آرد روی آن بپاشید. بعد از آن خمیر را به شکل مربع با قطر 2 سانتی‌متر پهن کنید. کره را در قسمت وسط خمیر بگذارید و گوشه‌های خمیر را بر روی کره بکشید.  سپس آرام آرام با وردنه روی خمیر ضربه بزنید تا هنگامی که کره نرم گردد. سپس خمیر را با ضخامت 1 سانتی‌متر پهن نمایید. خمیر شیرینی زبان را 6 لا تا کنید و در جای خنک به مدت 20 دقیقه استراحت دهید. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که زمانی که خمیر را تا می‌زنید باید آن را به سمت شکم خودتان تا بزنید.

مرحله سوم طرز تهیه شیرینی زبان به روش خانگی و با طعم بسیار عالی

خمیر را مجددا پهن کنید و آن را به قطر 1 سانتی‌متر باز کنید. اما این سری برعکس سری قبل، عرض و طول خمیر را جابجا کنید. دوباره 6 لا خمیر را تا بزنید و در جای خنک بگذارید.سپس مجددا بعد از 20 دقیقه تمامی مراحل قبل را تکرار کنید. در هر بار تکرار آرد اضافی روی خمیر را با برس کنار بزنید و شش بار خمیر را باز و بسته نمایید.

مرحله چهارم طرز تهیه شربت شیرینی زبان

بعد از این مراحل باید شربت شیرینی زبان را تهیه کنید. برای تهیه شربت، بعد از ترکیب شکر با آب آن را روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. سپس عسل را اضافه و مواد را مخلوط کنید تا دانه‌های شکر حل شوند. در آخر گلاب را به مواد شربت اضافه کنید و کنار بگذارید تا شربت خنک شود.

مرحله پنجم طرز تهیه شیرینی زبان در قنادی

خمیر هزارلا را به صورت مربع یا مستطیل به قطر 1 الی 1.5 سانتی متر باز کنید و دور خمیر را با چاقو به اندازه نیم سانت برای خروج هوای اضافی ببرید. سپس با استفاده از قلمو ، شربت تهیه شده را روی سطح خمیر بکشید. اکنون با کمک قالب مخصوص شیرینی را به اندازه دلخواه با کاتر برش بزنید. با نوک چاقو تیزی که دارید وسط خمیر را برای پف نکردن آن به اندازه 2 سانتی‌متر برش دهید. یکی از نکات مهمی که در این مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر خانگی بسیار حائز اهمیت است سرعت عمل در این مرحله است. زیرا نباید کره گرم شود و خنکی خمیر نباید از دست برود.

مرحله ششم طرز تهیه شیرنی زبان خوشمزه و خانگی

شیرینی‌های آماده را در سینی فر قرار دهید. نکته مهم در چنین شیرینی‌هایی این است که اصلا بین چیدن شیرینی نباید فاصله انداخت تا در زمان پخت، پف شیرینی‌ها کج نشوند و بالا بیایند. روی شیرینی را به دلخواه می‌توانید نارگیل یا پودر پسته بریزید. سپس سینی فر را در طبقه وسط فر با دمای 200 درجه سانتیگراد یا 400 درجه فارنهایت به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا شیرینی‌ها پف کنند و پخته شوند. اگر برای تعداد نفرات بالایی می‌خواهید این شیرینی را درست کنید حتما از فر صنعتی استفاده کنید تا مواد شیرینی به خوبی پخته شوند.

فوت و فت طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

نکات مهمی که در طرز تهیه شیرینی با خمیر هزارلا اهمیت دارد موارد زیر است. سعی کنید این موارد را رعایت کنید تا شیرینی خوشمره و عالی داشته باشید:

  • علت پف نکردن شیرینی زبان توجه به این نکته است که در زمان کار با خمیر هزارلا، ابزار مورد استفاده باید خنک باشند تا پف خمیر از بین نرود.
  • از فشار به لبه‌های خمیر جلوگیری کنید. زیرا باعث بهم چسبیدن لایه‌ها می‌شود و خمیر زمان پخت لایه لایه نشده و پف نمی‌کند.
  • درصورت عدم توجه به میزان جوهر لیمو، شیرینی زبان شما کج خواهد شد.
  • داغ بودن بیش از حد فر شیرینی را تنها طلایی می‌کند و شیرینی شما مغز پخت نمی‌شود.

می‌توانید با خمیر هزارلا شیرینی ناپلئونی و شیرینی پاپیونی نیز درست کنید.