مقالات گروه تولیدی صنعتی کهن فر کاوه

طرز تهیه سوهان کنجدی با 2 روش ساده و بازاری

طرز تهیه سوهان کنجدی

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم مواد بسیار آسان و راحت است. سوهان کنجدی نازک یکی از شرینی‌های پرطرفدار با طرز تهیه سوهان کنجدی نازک ساده است. برای تهیه سوهان کنجدی با سه قلم مواد به لوازم خاصی نیاز ندارید. پخت سوهان کنجدی فوری فقط با چند مواد ظاهر زیبا و جذابی دارد و با هزینه کم و مواد قابل دسترس می‌توان آن را تهیه نمود. این سوهان علاوه بر ظاهر و طعم عالی به سبب وجود کنجد در طرز تهیه سوهان کنجدی نرم، بسیار انرژی زا و مقوی است. البته طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور یا عسل و شکر، کالری بالایی دارد که باید در مصرف آن توجه شود.

این سوهان همانند طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی، شیرینی کشمشی، طرز تهیه شیرینی ناپلئونی، شیرینی نخودچی، طرز تهیه شیرینی برشتوک ... برای عید نوروز و پذیرایی از مهمان ها بهترین گزینه است. در ادامه این مطلب از وب سایت کهن فر کاوه به مراحل پخت سوهان کنجدی فوری فقط با چند مواد خواهیم پرداخت.

انواع دستگاه‌های فر صنعتی کهن فر کاوه ....
طرز تهیه سوهان کنجدی ساده خوشمزه و مخصوص در خانه

طرز تهیه سوهان کنجدی ساده خوشمزه و مخصوص در خانه

طرز تهیه سوهان کنجدی خانگی یکی از دستور پخت‌های ساده و در عین حال خوش طعم و ظاهر است که بسیار راحت می‌باشد. سوهان کنجدی نازک را می‌توان با دستور پخت‌های مختلف مانند طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور، طرز تهیه سوهان کنجدی با ارده، طرز تهیه سوهان کنجدی با عسل و یا شکر و ... می‌باشد. ما در ادامه قصد داریم به دو روش پخت سوهان کنجدی فوری فقط با چند مواد بپردازیم.

مواد لازم برای طرز تهیه سوهان کنجدی خانگی با فر

مواد لازم برای طرز تهیه سوهان کنجدی خانگی با فر

درصورتی که قصد تهیه سوهان کنجدی نازک یا توری کرانچی را دارید باید ابتدا مواد لازم آن را تهیه نمایید. برای طرز تهیه سوهان با شکر نیاز به مواد زیر خواهیم داشت:

  • شکر: 100 گرم
  • کنجد سفید خام: 110 گرم
  • کره: 20 گرم
  • آب: 25 گرم
  • گلوکز: 100 گرم

ترکیب شکر و گلوکز مرحله اول طرز تهیه سوهان با شکر

برای طرز تهیه سوهان کنجدی خانگی یا توری کرانچی باید ابتدا آب، شکر و گلوکز را درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. به هیچ عنوان نباید مواد درون قابلمه را با قاشق هم بزنید. تنها باید هرازگاهی قابلمه را تکان دهید تا مواد بتوانند به خوبی باهم مخلوط شوند.

مرحله دوم طرز تهیه سوهان کنجدی نرم اضافه کردن کره و کنجد

در این مرحله از طرز تهیه سوهان کنجدی نرم، زمانی که دانه‌های شکر حل شد و مواد نیز در دمای 112 درجه سانتی گراد شروع به جوشیدن کردند؛ باید حرارت را خاموش کنید. می‌توانید با دماسنج مخصوص مایعات، دمای مواد درون ظرف را اندازه بگیرید. زیرا اگر دمای مواد کم باشد سوهان خیلی نرم شده و اگر هم زیاد بجوشد سوهان سفت خواهد شد.

بسته به قدرت و اندازه شعله، جنس قابلمه و مقدار حرارت زمان رسیدن به دمای مدنظر تفاوت دارد و باید از دماسنج استفاده شود. این دماسنج‌ها را می‌توانید از لوازم قنادی برای طرز تهیه بسیاری از شیرینی ها و پخت نان استفاده کنید. بعد از خاموش کردن حرارت باید بلافاصله کنجد و کره را نیز به یکباره به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم طرز تهیه سوهان کنجدی نازک ریختن مواد توری کرانچی در قالب

بعد از اضافه کردن کره و کنجد باید مواد درون قابلمه را مخلوط کنید تا کره آب شود و مواد به خوبی با هم مخلوط گردند. سپس قالب سیلیکونی با فرم دلخواه را درون سینی فر قرار دهید. مواد سوهان کنجدی نازک را داخل قیف یکبار مصرف بریزید و به صورت بزرگ سر قیف را برش بزنید و مواد را به درون قالب بریزید.

ضخامت مواد درون قالب باید برابر با دو الی سه میلی متر باشد. درصورتی که مواد را بیش از اندازه درون قالب بریزید به دلیل ضخامت زیادتر مواد بعد از پخت سوهان شما سفت شده و خرد کردن آن با دندان کار سختی خواهد بود. اما درصورت تصمیم به طرز تهیه سوهان کنجدی نازک باید ضخامت مواد را کم بگیرید تا سوهان کنجدی نازک ترد و کرانچی باشد.

مرحله چهارم طرز تهیه سوهان کنجدی خانگی خارج کردن سوهان از قالب

پس از ریختن مواد درون قالب، باید سینی فر را درون فر قنادی و شیرینی پزی با دمای 180 درجه سانتی گراد که از قبل داغ شده است بگذارید . سینی فر را در طبقه وسط برای مدت 15 تا 17 دقیقه قرار دهید تا رنگ شیرینی سوهانی کهربایی گردد. پس از پخت سوهان کنجدی فوری فقط با چند مواد، قالب را از درون فر خارج کنید و بگذارید شیرینی کاملا خنک شود. زیرا در زمان خروج از فر سوهان کنجدی درحال جوش و نرم است.

مرحله پنجم طرز تهیه سوهان کنجدی شمالی سرو کردن سوهان کنجدی نازک

بعد از خنک شدن سوهان کنجدی سفت می‌شود و شما به آسانی می‌توانید آن‌ها را از درون قالب خارج نمایید. اگر در زمان جوش پشت سوهان پستی و بلندی ایجاد شده نیز با کمک دست یا قیچی می‌توانید پشت سوهان را مرتب و صاف کنید. همچنین در زمان خروج شیرینی از فر زمانی که شیرینی‌ها هنوز نرم هستند نیز می‌توانید با کمک پشت قاشق سوهان را صاف کنید.

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم مواد بدون فر

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم مواد بدون فر

زمان لازم برای تهیه مواد اولیه و پخت سوهان کنجدی فوری فقط با چند مواد، برابر با 30 تا 40 دقیقه است. مواد لازم برای پخت این سوهان این عبارتند از:

  • شکر: 100 گرم
  • کره: 25 گرم
  • کنجد بو داده: 130 گرم

مرحله اول آماده سازی کنجد

برای دستور پخت سوهان کنجدی فوری فقط با چند مواد، باید تابه مناسبی بردارید و کنجد را درون آن بریزید. سپس با حرارت کم برای مدت 10 تا 15 دقیقه کنجدها را تفت دهید تا زمانی که تغییر رنگ داده و بوی خامی آن‌ها گرفته شود. درجه بو دادن کنجد براساس سلیقه شماست. سپس باید کنجدها را از درون تابه خارج کنید.

مرحله دوم حرارت دادن شکر

در این مرحله از طرز تهیه سوهان با شکر، شکر را درون تابه بریزید و اجازه دهید روی حرارت متوسط بدون هم زدن ذوب شوند. در این بازه زمانی می‌توانید برای انتقال محتوای درون تابه به قسمت های مختلف و سریعتر ذوب شدن شکر، تابه را چند بار بچرخانید. بعد از ذوب شدن شکر سریعا به مرحله بعدی بروید و از نگه داشتن شکر برای زمان بیشتر روی حرارت بپرهیزید. زیرا شکر می‌سوزد و سوهان شما بو و طعم سوختگی و تلخی به خود می‌گیرد.

مرحله سوم اضافه کردن کره

در این مرحله از طرز تهیه سوهان کنجدی خانگی، باید کره را 30 تا 40 دقیقه قبل از تهیه سوهان کنجدی نازک در دمای محیط بگذارید و سپس آن را به درون تابه اضافه کنید. ترکیب شکر و کره را هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.

مرحله چهارم افزودن کنجد

در این مرحله باید کنجد بو داده شده را به ترکیب شکر و کره اضافه کنید. مواد را برای مدت 5 تا 7 دققه روی حرارت هم بزنید تا ترکیب شوند. دقت کنید در ابتدای اضافه کردن کنجد ممکن است ترکیب شما سفت شود؛ اما با کمی هم زدن مواد به غلظت مناسب خواهند رسبد. بعد از گذشت زمان مورد نظر زیر حرارت را خاموش کنید و سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم انتقال سوهان کنجدی به فویل آلومنیومی و برش زدن آن

تک فویل آلومینیومی را روی میز بگذارید و محتوای سوهان را با سرعت بالا روی آن بریزید. سپس با کمک لیسک به آن شکل دهید تا مستطیل با مربع گردند. برای یکدست و صاف شدن سطح آن نیز با وردنه و تکه کاغذی روغنی روی سطح سوهان حرکت کنید.

زمانی که سوهان هنوز گرم است می‌توانید با چاقوی آشپزخانه خطوطی یکسان روی آن ایجاد نمایید و شیارهای ایجاد شده را با کمی فشار عمیق تر کنید. بعد از 5 تا 10 دقیقه سوهان کنجدی نازنک شما سفت شده و می‌توانید آن را جدا نموده و در ظرفی سرو کنید.

طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور چگونه است؟

برای طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور 1/2 لیوان شیره انگور را داخل تابه ریخته و روی حرارت بجوشانید و مدام هم بزنید. سپس می‌توانید مغز پسته، تخمه، کنجد، گردو و ... را به آن اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه روی حرارت بماند. سپس مواد روی فویل بریزید و بعد از پهن کردن بگذارید سفت شود.

طرز تهیه سوهان کنجدی با عسل به چه صورت است؟

در دستور پخت طرز تهیه سوهان کنجدی با عسل، باید در مرحله افزودن کره به آن عسل و زعفران دم شده را اضافه کنید و سپس درون فر بگذارید تا سوهان عسلی شما آماده شود. شما همچنین طرز تهیه سوهان کنجدی با ارده را نیز می‌توانید به همین صورت انجام دهید.