مقالات

طرز تهیه رولت خامه‌ ای خوشمزه و ساده به سبک قنادی

طرز تهیه رولت خامه‌ای

در این مطلب از وب سایت کهن فر کاوه به طرز تهیه رولت خامه ای به سبک قنادی و بازاری پرداخته‌ایم. رولت خامه‌ ای یکی از انواع شیرینی‌های خامه‌ای و تر است. این نوع شیرینی طرفداران زیادی در بین ایرانی‌ها دارد و به دلیل محبوبیتی که دارد با دستورها و طرح‌های متنوعی تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه نسبت به شیرینی خامه‌ای‌های دیگر و حتی شیرینی‌های خشک طرافداران و محبوبیت بیشتری در بین ایرانیان دارد. شیرینی رولت نه تنها بین ایرانیان بلکه به صورت بین المللی برای پذیرایی در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

از جمله محبوب‌ترین دستورهای طرز تهیه رولت خامه ای به روش ساده، رولت شکلاتی و رولت توت فرنگی و نسکافه‌ای و… اشاره کرد. البته لازم است بدانید که این دستورها باهم تفاوت زیادی ندارند و معمولا این مواد طعم دهنده هستند که نوع آنها را متفاوت می‌کند. این مواد طعم دهنده به خامه یا نان رولت اضافه می‌شوند. برای اینکه طرز تهیه رولت خامه ای مرحله به مرحله  را به طور کامل یاد بگیرید با ما تا انتهای این مطلب از سایت کهن فر کاوه همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه رولت خامه ای به روش ساده

مواد لازم برای طرز تهیه این نوع شیرینی عبارت است از:

  1. آرد سفید : 100 گرم
  2. شکر : 100 گرم
  3. تخم مرغ : 4 عدد
  4. بکینگ پودر : 1/3 قاشق چای‌خوری
  5. وانیل : 1/3 قاشق چای‌خوری
  6. خامه قنادی : 250 گرم
  7. آب داغ : 6 قاشق غذاخوری
  8. شیر : 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه رولت خامه‌ ای مرحله به مرحله

برای اینکه بتوانید این نوع شیرینی را در منزل درست کنید باید مرحله به مرحله زیر را انجام دهید:

مرحله 1 طرز تهیه رولت خامه‌ ای به سبک قنادی

ابتدا زرده و سفید تخم مرغ را جدا کنید. سپس سفیده‌ها را داخل یک کاسه با دور تند همزن بزنید. بعد از 1 دقیقه هم زدن، نصف شکر را کم کم به سفیده اضافه کنید و 1 دقیقه دیگر با دور تند همزن بزنید.

مرحله 2 طرز تهیه رولت ساده برای عصرانه

سپس وقتی که سفیده به طور کامل کف کرد آن را درون یخچال قرار دهید. این کف کردن باید به گونه‌ای باشد که وقتی کاسه را برمیگردانید، سفیده نریزد. سپس زرده تخم مرغ را با وانیل و مابقی شکر در ظرفی دیگر بریزید و با دور تند همزن بزنید تا فرم بگیرد. رنگ زرده باید کرمی رنگ شود.

مرحله سوم طرز تهیه رولت خامه ای خوشمزه و طرح دار در منزل

بعد از اینکه زرده‌ها به خوبی فرم گرفت، آب داغ را به این مواد اضافه کنید. سپس 1 دقیقه دیگر مواد را با همزن بزنید. بعد از آن آرد را با پکینگ پودر درون ظرفی دیگر مخلوط کنید و 2 یا 3 بار الک کنید. این کار باعث می‌شود تا آرد کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله چهارم

آرد را کم کم و در چند مرحله به زرده‌ها اضافه کنید و با لیسک به طور آرام هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شود. بعد از اینکه آرد تمام شد و با زرده‌ها مخلوط شد، سفیده‌ها را از درون یخچال در بیاورید. سفیده‌ها را در 3 مرحله به این مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

مرحله پنجم

بعد از اینکه تمامی مواد را مخلوط کردید نباید هیچ گلوله سفیدی داخل مواد باشد. مواد باید کاملا صاف و یکدست باشند. این نکته بسیار مهم و ضروری است و باید به آن توجه زیادی داشته باشید. درون قالب کیکی که 30 در 40 باشد یک کاغذ روغنی بزرگ قرار دهید. این کاغذ باید به گونه‌ای باشد که از اطراق قالب کیک بیرون بزند.توجه داشته باشید که اگر برای تعداد بالایی می‌خواهید شیرینی رولت خامه‌ ای را درست کنید نیاز به دستگاه فر صنعتی دارید و فرهای خانگی پاسخگوی این تعداد از شیرینی نیستند. فر را از 20 دقیقه قبل با حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا کاملا گرم شود.

مرحله ششم طرز تهیه رولت خامه ای به روش قنادی و با طعمی بی نظیر

با کمی روغن سطح کاغذ روغنی را چرب کنید و مایه شیرینی را درون قالب بریزید. روی مواد را با لیسک کاملا صاف و یکدست کنید. این کار کمک می‌کند تا قطر تمام نقاط نان رولت خامه‌ ای یکدست شود. همچنین در پایان کار شیرینی تمیزی خواهید داشت.

مرحله هفتم

فر را که از قبل روشن کرده‌اید اکنون باید قالب را درون فر بگذارید تا نان رولت خامه‌ ای بپزد. زمان پخت این نوع شیرینی بین 15 تا 20 دقیقه است. بعد از اینکه نان رولت پخت، روی نان را روشن کنید تا روی نان رولت طلایی شود.

مرحله هشتم طرز تهیه رولت خامه ای ساده و سریع

مهم‌ترین نکته در زمان پخت شیرینی رولت خامه‌ ای این است که روی نان نباید خمیر بماند یا اینکه بیش از حد خشک شود. اگر روی نان رولت خشک شد روی آن را با نایلونی بپوشانید تا با گرمای خودش کمی نرم شود.

مرحله نهم

در این مرحله نان رولت خامه‌ ای را برمیگردانیم و کاغذ روغنی را از پشت آن جدا می‌کنیم. سپس نان رولت را به طور محکم رول می‌کنیم. اجازه دهید با همین حالت رول کاملا خنک شود. بعد از اینکه خنک شد رول را باز کنید.

مرحله دهم آموزش طرز تهیه رولت خامه ای با تمام نکات

اکنون باید خامه قنادی را چند دقیقه با همزن بزنید تا حجیم‌تر شود و فرم بگیرد. سپس روی نان رولت خامه‌ ای را با یک قاشق غذاخوری شیر مرطوب کنید و نان رولت را به طور یکدست با خامه فرم گرفته بپوشانید. حتما خامه را به طور یکدست پخش کنید.

مرحله یازدهم طرز تهیه رولت خامه ای

بعد از پوشش دهی عالی خامه، نان رولت را محکم رول کنید و به مدت 2 ساعت درون پخچال بگذارید. این کار باعث می‌شود تا شکل رولت ثابت بماند. بعد از 2 ساعت رولت را از یخچال خارج کنید و آن را با پودر نارگیل یا پسته تزیین کنید. سپس به اندازه 2 سانتی متر رولت را برش دهید و آن را سرو کنید.

طرز تهیه رولت خامه‌ ای شکلاتی

اگر می‌خواهید رولت شکلاتی درست کنید تنها کافیست 1 یا 2 قاشق غذاخوری از آرد سفید را کم کنید و به جای آن از پودر کاکائو استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید در نوع شکلاتی آن رعایت کنید این است که باید مدت زمان کمتری آن را در فر بگذارید. زیرا پودر کاکائو سبب می‌شود تا روی رولت بسیار سریع خشک شود.

اگر برای تعداد زیادی می‌خواهید رولت شکلاتی را درست کنید باید فر قنادی داشته باشید.  سپس برای اینکه روکش شکلاتی داشته باشید باید 200 گرم شکلات تخته‌ای را به همراه 1 قاشق غذاخوری روغن به روش بن ماری روی حرارت بخار آب قرار دهید. بعد از چند دقیقه شکلات‌ها کاملا ذوب می‌شوند. هر چقدر شکلات رقیق‌تر باشد لایه شکلات بر روی رولت نازک می‌شود. رولت‌ها را تا 1 ساعت درون یخچال قرار دهید تا به طور کامل خنک شوند. سپس بر روی پایه‌ای فلزی قرار دهید و با قاشق از شکلات ذوب شده روی رولت‌ها بریزید. به گونه‌ای باید شکلات‌ها را بریزید تا کاملا سطح رولت‌ها کاور شود. به دلیل اینکه رولت خامه‌ ای‌ ها خنک هستند شکلات خیلی سریع سفت می‌شود و می‌توانید نوش جان کنید.