مقالات

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر و استراحت

طرز تهیه شیرینی نخودچی

اطلاع از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر و بدون نیاز به استراحت مطلبی که خانم‌های بسیاری به دنیال آن هستند. در این مطلب از گروه تولیدی صنعتی کهن فر کاوه به شما عزیزان طرز تهیه نخودچی صنعتی بدون فر برای عید را با تمام فوت و فن‌های آن آموزش داده‌ایم. شیرینی نخودچی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر قزوین می‌باشد.

همانطور که از نام آن مشخص است برای طرز تهیه شیرینی نخودچی به روش ساده، به ماده اصلی آن یعنی آرد نخودچی نیاز دارید. این شیرینی خوشمزه برای عید نوروز تهیه می‌شود. چنانچه شما هم دوست دارید طرز تهیه شیرینی نخودچی با تمام نکات مهم و ضروری برای درست کردن را آموزش ببینید در ادامه این مطلب از کهن فر کاوه با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که در طرز تهیه شیرینی نخودچی صنعتی، کارگاه‌های شیرینی پزی نیازمند فر صنعتی با بالاترین کیفیت می‌باشند. شما عزیزان می‌توانید برای خرید انواع فر صنعتی مورد کاربرد جهت فر قنادی و شیرینی پزی و یا فر پخت نان با ما در این مجموعه تخصصی در ارتباط باشید. بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های فر صنعتی را با سالها تجربه درخشان در این مجموعه تولید و به بازار عرضه و ارائه نموده‌ایم.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی و خوشمزه مخصوص عید نوروز

با مقدار موادی که در این دستور وجود دارد، می‌توانید برای تعداد 4 نفر شیرینی نخودچی تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شیرینی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. در ادامه به موادی که برای تهیه شیرینی نخودچی نیاز دارید اشاره می‌کنیم:

  • پودر قند: 100 گرم
  • روغن جامد: 100 گرم
  • آرد نخودچی:200 گرم
  • وانیل: 1/4 قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه
  • پودر هل سبز: نصف قاشق مرباخوری

چنانچه کارگاه قنادی دارید و می‌خواهید برای تعداد نفرات بالایی این شیرینی را تهیه کنید باید فر صنعتی خریداری نمایید. جهت خرید فر صنعتی با ما در گروه تولیدی و صنعتی کهن فر کاوه در تماس باشید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی با تمام نکات مهم و ضروری برای درست کردن به صورت مرحله به مرحله

برای تهیه این نوع شیرینی خوشمزه طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت

در ابتدا قبل از اینکه مواد کیک را آماده کنید بهتر است فر قنادی و شیرینی پزی را روشن کنید تا گرم شود. سپس پودر قند را الک کرده و روغن جامد را به آن اضافه نمایید. این مواد را خوب مخلوط کنید و ورز دهید تا ظاهری شبیه به خامه پیدا کند و بعد آرد نخودچی را کم کم اضافه کنید.

مرحله دوم

در ادامه مواد را به خوبی ورز دهید تا منسجم شوند و خمیر از شکننده بودن در بیاید. همینطور که در حال ورز دادن خمیر هستید هل را به همراه وانیل و زعفران به آن اضافه کنید. خمیر که خوب ورز داده شد درون یک پلاستیک قرار داده و بین 6 تا 24 ساعت در یخچال بگذارید تا خوب استراحت کند.

مرحله سوم طرز تهیه شیرینی نخودچی بسیار فوری و خوشمزه در منزل با قالب شیرینی نخودچی

سپس فر را روشن کرده تا گرم شود و خمیر را بر روی تخته آشپزخانه یا یک سطح صاف قرار دهید و با وردنه بر روی خمیر بکشید تا صاف و یکدست شود. سپس قالب شیرینی را برداشته و خمیر را بر روی آن امتحان کنید. به دلیل اینکه ضخامت خمیر باید به اندازه قالب‌ها باشد و اگر مشاهده کردید که ضخامت خمیر بیشتر است با وردنه مجددا روی خمیر بکشید تا بازتر شود و به ضخامت مورد نظرتان برسد. تمام خمیر را قالب بزنید و سینی فر را بیرون بیاورید.

مرحله چهارم طرز تهیه خانگی شیرینی نخودچی  با نکاتی ضروری

سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی‌های قالب زده را در سینی بچینید (برای تزیین می‌توانید بر روی شیرینی‌ها کمی خلال پسته بگذارید) و سینی را در قسمت وسط فر قرار دهید و روی دمای 170 درجه سانتی‌گراد فر را بگذارید. به مدت 15 تا 20 دقیقه شیرینی‌های شما پخته خواهند شد. البته باید دقت کنید که این زمان قطعی نیست و باید مداوم به شیرینی‌ها سر بزنید تا نسوزند.

در آخر زمانی که شیرینی نخودچی‌ها آماده شدند سینی را از فر بیرون آورده و صبر کنید تا کاملا سرد شوند. زیرا زمانی که شیرینی‌ها داغ هستند بسیار شکننده و ترد هستند و با کوچکترین لمسی خرد می‌شوند. در نتیجه ظاهرشان خراب می‌شود. پس از سرد شدن شیرینی‌ها را در ظرف مورد نظر چیده و نوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی ساده خانگی با طعمی بی نظیر بدون فر

اگر به فر دسترسی ندارید شما می‌توانید با ماهیتابه دو طرفه یا قابلمه این شیرینی را تهیه کنید. تنها کافیست قابلمه را بگذارید تا گرم شود و داخل قابلمه یک الک به عنوان سه پایه قرار دهید و شیرینی‌ها را داخل یک دیس قرار دهید. روی سه پایه بگذارید و  سپس زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید و روی در قابلمه، دمکنی قرار دهید.  به مدت 25 الی 30 دقیقه شیرینی‌ها پخته می‌شود. برای پخت با تابه دو طرف واشر آن را خارج کنید.

نکات مهم در زمان طرز تهیه شیرینی نخودچی با فر

در ادامه به فوت و فن‌هایی که برای پخت این شیرینی نیاز دارید، اشاره خواهیم کرد:

  1. عطر و بو این شیرینی بسیار مهم است. بنابراین بهتر است زیر شیرینی مقدار خیلی کمی قهوه‌ای شود و چسبنده نباشد. در اواخر پخت یکی از شیرینی‌ها را با کارد نصف کنید تا از پخت کامل آن اطمینان حاصل پیدا کنید.
  2. اگر مواد شیرینی منسجم نبود و ترکدار شد یکبار از چرخ گوشت رد کنید تا نرم شود.
  3. حتما شیرینی نخودچی باید کاملا سرد و خنک باشد و سپس از سینی فر جدا کنید. اگر به صورت داغ جدا کنید پودر می‌شود.
  4. بهتر است از سینی فر برای تهیه این شیرینی استفاده نشود. چون شیرینی را تیره می‌کند.

برای پخت شیرینی نخودچی باید چقدر زمان در فر باشد؟

زمان مورد نیاز در طرز تهیه شیرینی نخودچی 15 الی 25 دقیقه در فر است.

برای جلوگیری از ترک خوردن شیرینی نخودچی چه کنیم؟

برای اینکه بتوانید از ترک خوردن شیرینی نخودچی جلوگیری نمایید لازم است تا به سه مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید. اولا اینکه آرد باید چندین بار الک شود. مورد بعدی دمای مناسب فر شماست. توجه نمایید که ورز دادن به اندازه خمیر نیز از دیگر نکات بسیار مهم است.

برای از بین بردن سفتی بیش از اندازه خمیر شیرینی نخودچی باید چه کرد؟

در صورتی که از آرد زیادی در خمیر شیرینی استفاده نمایید، قطعا سفت خواهد شد. در نتیجه لازم است تا از آرد به میزان لازم استفاده نمایید. در صورتی که خمیر شما سفت شد می‌توانید دستان خود را با روغن چرب کرده و به همین صورت چربی را وارد خمیر نمایید.

برای جلوگیری از پودر شدن شیرینی نخودچی چه کنیم؟

لازم است تا برای جلوگیری از پودر شدن شیرینی نخودچی به اندازه لازم خمیر را ورز دهید. پیشنهاد می‌شود تا در طرز تهیه شیرینی نخودچی برای مخلوط شدن هرچه بهتر مواد با هم، خمیر را از چرخ گوشت عبور دهید.